Kształtowanie polityki zatrudnienia na UMK

Stanowisko KU NSZZ „Solidarność” przy UMK

w przedmiocie zasad kształtowania polityki zatrudnienia pracowników Uniwersytetu – ocena projektu uchwały Senatu zmieniającej Statut UMK oraz projektu uchwały Senatu zmieniającej uchwałę Nr 9 Senatu Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z dnia 22 stycznia 2013 r. w sprawie polityki osobowej oraz zasad i trybu zatrudniania nauczycieli akademickich na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu.

W dniu 29 marca br. pan prof. dr hab. Andrzej Sokala, Prorektor ds. Studenckich i Polityki Kadrowej przedłożył (drogą mailową) do oceny  KU NSZZ „Solidarność” przy UMK dwa projekty uchwał Senatu dotyczących zmian odnośnie warunków zatrudnienia pracowników na Uczelni. Wyniki analizy tych aktów, jak również toczącej się na ich tle ogólnouczelnianej dyskusji, Komisja Uczelniana NSZZ „Solidarność” pragnie podsumować w następujący sposób:

1) Komisja Uczelniana wyraża pełną aprobatę dla stanowiska władz rektorskich Uczelni, w myśl którego zatrudnienie pracownika państwowej uczelni wyższej powinno następować co do zasady w ramach stosunku pracy na czas nieokreślony. W świetle tego zapewnienia ze strony władz rektorskich Uczelni proponowane zmiany w Statucie i w uchwale nr 9/2013 ocenić należy jednoznacznie pozytywnie. Dają one bowiem szansę na odzwierciedlenie w aktach wewnętrznych Uczelni przysługujących pracownikom publicznych uczelni wyższych gwarancji ustawowych co do stabilizacji w zakresie zatrudnienia.

2) Komisja Uczelniana pozytywnie ocenia propozycje ujęte w obu projektach odnoszące się do zmian w zakresie konkursów, zatrudnienia profesora na czas określony w szczególnych przypadkach, mianowania profesora, wyłączenia z okresu dla uzyskania przez pracownika kolejnego stopnia naukowego urlopów i innych okresów usprawiedliwionej nieobecności w pracy. Odzwierciedlają one w zasadniczym stopniu aktualny stan prawny.

3) Komisja Uczelniana pozytywnie ocenia stanowisko władz rektorskich Uniwersytetu dotyczące sposobu liczenia okresu 8 lat zatrudnienia na stanowisku adiunkta i asystenta do uzyskania kolejnego stopnia naukowego, w myśl którego dla osób zatrudnionych przed dniem 1 października 2011 roku okres 8 lat winien być liczony od dnia 1 października 2013 r. (tzw. opcja roku zerowego), w związku z czym osoby te są zobowiązane uzyskać kolejny stopnień naukowy najpóźniej w 2021 roku. Odnośnie tego rozwiązania Komisja Uczelniana uważa, iż zasadne byłoby również:

- odzwierciedlenie tej reguły wprost w uchwale nr 9/2013, poprzez wprowadzenie odpowiedniego postanowienia do par. 16 (adiunkci) i par. 17 (asystenci);

- ustalenie, jak w przypadku tych osób będzie szczegółowo przedstawiała się sprawa praw nabytych w zakresie wyłączenia z „okresu awansowego” okresu urlopów macierzyńskich i innych usprawiedliwionych nieobecności w pracy.

4) Komisja Uczelniana w świetle uwag ujętych w punkcie 3 niniejszego pisma pragnie wskazać, że istnieje grupa pracowników, dla której reguła tzw. opcji roku 2013 jako „roku zerowego” może być mniej korzystna aniżeli poprzednie rozwiązania. Chodzi o pracowników zatrudnionych na stanowisko asystenta/adiunkta w latach 2011-2013, którym dotychczas przysługiwał okres 10 lat na uzyskanie kolejnego stopnia naukowego. Dla osób zatrudnionych w latach 2012-2013 okres ten kończyłby się więc odpowiednio w 2022 i 2023 roku. W związku z powyższym Komisja Uczelniana proponuje rozważenie argumentu, w myśl którego tzw. opcja roku zerowego powinna zaczynać się nie od dnia 1 października 2013 r., lecz od dnia 1 października 2015 r. – dla wszystkich uprawnionych pracowników bądź, już w tym podwyższonym zakresie, tylko dla pracowników zatrudnionych w przejściowych okresie lat 2011-2013. W tym drugim przypadku byłyby więc dwa progi: 1 października 2013 r. i 1 października 2015 r. Ustalone rozwiązanie powinno także znaleźć odzwierciedlenie w odpowiednim postanowieniu uchwały nr 9/2013.